فواید تیونینگ خودرو
تیونینگ خودرو چیست؟ انواع تیونینگ ماشین+مزایا و معایب
پایه و اساس تیونینگ در ژاپن بر مبنای خودروهای مسابقهای مخصوصا مسابقات دریفت شکلگرفته است؛ علاوهبر این بازار متنوع قطعات افترمارکت در ژاپن، باعث شده تا این کشور به بهشت تیونرها تبدیل کرده شود. در هر صورت، تغییراتی که بر روی مصرف سوخت اعمال میشود، نیازمند دقت و تجربه فنی است. صاحبان خودرو باید مطمئن شوند که تغییرات اعمال شده توسط فنیهای ماهر و با رعایت استانداردهای موجود باشند. همچنین، تنظیمات نهایی باید با در نظر گرفتن نیازهای خودرو و شرایط محیطی انجام شود تا به بهترین بهرهوری از سوخت دست یابیم. پس از انجام تغییرات، تست و ارزیابی دقیقی از عملکرد خودرو در شرایط مختلف صورت میگیرد. این ارزیابی شامل تست رانندگی، بررسی عملکرد موتور، کنترل سیستمهای الکترونیکی و اطمینان از ایمنی خودرو است.
تیونینگ شیشهها معمولا با استفاده از فیلمهای دودی انجام میشود که باعث کاهش تابش نور خورشید، حفظ حریم خصوصی و خنکتر شدن داخل خودرو میگردد. همچنین، برخی از شیشهها با پوششهای ضد UV یا ضد خش تیون میشوند که مقاومت بیشتری در برابر آسیبهای محیطی دارند. به عبارت دیگر، تیونینگ این امکان را به شما میدهد تا خودروی خود را به شکلی که همیشه آرزویش را داشتید، درآورید. دودی کردن شیشههای خودرو یکی از رایجترین و ارزانترین موارد تیونینگ خودرو است. ازآنجاییکه این سبک از سال 1980 و از هیوستون آغاز شده است به استایل آمریکایی نیز معروف است. مشخصه این سبک، چرخهای سفارشی که از گلگیرها بیرون زده است، تزئینات عمودی فولاد ضدزنگ روی صندوقعقب معروف به سگکهای تسمهای، رنگ متالیک به اصلاح آبنباتی و سیستم صوتی گوشخراش با موزیک هیپهاپ است.
شما میتوانید انواع تیونینگ درب مایشن را ر میان خودرو های تسلا مشاهده کنید. اما پایین آوردن خودرو نیز می تواند معایبی داشته باشد به خصوص در ترافیک و دست انداز های بیشمار ایران به خصوص تهران. تیونینگ خودرو موضوعی پیچیده و گسترده است و ممکن است سوالات زیادی در مورد آن داشته باشید. در این بخش به برخی از سوالات متداول درباره تیونینگ خودرو پاسخ دادهایم. خودروی کیا سراتو یکی از مدلهای محبوبی است که توسط شرکت سایپا به بازار عرضه میشود.
در سایت اشتراک ویدیو تخصصی HiBlog.tv های بلاگ ، علاوه بر بنیامین بی ای میتوانید به کانالهای بیشتری در مورد موضوعات مختلف مثل نقد و بررسی خودرو با سالار ریویوز هم سر بزنید و اطلاعات خودرویی خود را بالا ببرید. در ضمن استفاده از سایت HiBlog های بلاگ رایگان بوده و اینترنت شما به صورت نیم بها محاسبه می شود. بنابراین همانطور که ملاحظه می کنید خود کمپانی های سازنده برای تیونینگ محصولات خود ، زیر مجموعه های رسمی دارند. علاوه بر زیرمجموعه های رسمی، شرکتهایی هم به عنوان تیونر وجود دارند که تمرکز بر برند خاصی ندارند ولی بصورت رسمی فعالیت دارند که شاید معروفترین نام که برای همه ما ایرانیان شناخته شده است برند منصوری می باشد. اگر به مشیان های مسابقه ای دقت کرده باشید متوجه میشوید با اقداماتی مانند جدا کردن صندلی شاگرد و صندلی های عقب سعی در سبک کردن ماشین میکنند تا ماشین شتاب و سرعت بهتری داشته باشد. ایران اسپرتی با متنوع ترین محصولات اسپرتی و تزئینی اتومبیل از برندهای مختلف خیالی آسوده برای مشتریان خود فراهم نموده اند تا با انتخاب درست ماشین دلخواه خود را داشته باشند.
رنگ رینگ را هم بهتر است، متناسب با بدنه و تغییراتی که در بخشهای دیگر بدنه ایجاد میکنید انتخاب کنید تا به زیبایی بیشتر نمای خودرو کمک کند. در ابتدا باید بدانید که تیونینگ خودرو چیست؟ تیونینگ ماشین به معنی تنظیم کردن و یک جورایی ارتقا دادن است. وقتی شما خودروی خود را تیون میکنید یعنی با ایجاد یک سری تغییرات در خودرو، آن را ارتقا و تغییر میدهید. این تغییرات میتواند، فقط تغییرات در ظاهر خودرو و یا تغییرات در بخش فنی آن باشد. همچنین میتوانید هر دو بخش را تیون کرده و خودروی جدیدی از آب در بیاورید. همانطور که اشاره شد برای تیون کردن یک خودرو میتوان بخشهای متنوعی را در نظر گرفت.
با تیونینگ موتور و بهبود سیستمهای مکش هوا و تخلیه دود، میتوان قدرت و شتاب خودرو را افزایش داد. این تغییرات باعث میشوند که خودرو سریعتر و با کارایی بیشتری عمل کند. استفاده از آینههای اسپرت با خطوط زاویهدار یا آینههای برقی با ویژگیهای اضافی مانند گرمکن یا تنظیم خودکار، از جمله موارد محبوب در این بخش است. با تیونینگ رینگها میتوان از رینگهای بزرگتر و سبکتر استفاده کرد که علاوه بر بهبود هندلینگ خودرو، ظاهر آن را نیز اسپرتتر میکند. همچنین، با انتخاب تایرهای پهنتر یا با الگوی خاص، کنترل و پایداری خودرو بهبود پیدا میکند.
جلوپنجره قطعهای در بخش جلوی خودروست که علاوه بر زیبایی باعث افزایش ورود هوا به محفظه پیشرانه و خنک کردن آن میشود. گاهی اوقات تیونرها از قطعهای جدیدتر و زیباتر استفاده میکنند و در اغلب موارد نیز جنس فیبر کربنی با رنگ تیره را برای جلوپنجره انتخاب میکنند تا خودرو ظاهر گیراتر و جذابتری پیدا کند. البته در اکثر خودروهای برقی امروزی خبری از جلوپنجره نیست چراکه این خودروها نیازی به خنک کاری پیشرانه ندارند. به همین دلیل اکثر افراد اقدام به تیونینگ صوتی خودروشان میکنند تا بتوانند در حین رانندگی لذت بیشتری از مسیر ببرند. در تیونینگ سیستم صوتی تصویری خودرو میتوان بلندگو های بیس دار و قوی نصب کرد و بخشی را برای مشاهده عقب ماشین با نصب دوربین دنده عقب در نظر گرفت. حال با تیونینگ کردن ماشین موجب خروج آن از مسیر استاندارد خواهید شد.
تیونینگ ماشین به معنای ارتقا و بهبود بخشهای مختلف یک خودرو است، از جمله افزایش قدرت موتور، بهبود ظاهر و ایجاد تغییرات در سایر بخشها. این فرآیند میتواند به زیبایی و کارایی بیشتر خودرو منجر شود و برخی افراد به آن اسپرت کردن خودرو نیز میگویند. تیونینگ به طور خلاصه به معنای بهبود مشخصات فنی و ظاهری خودرو است، به طوری که پس از انجام تغییرات، خودرو به یک وسیله نقلیه جدید و متفاوت تبدیل میشود. این تغییرات میتوانند شامل نصب سیستمهای تعلیق پیشرفته، بهبود سیستم ترمز و حتی تغییرات در سیستم اگزوز برای بهبود صدا و عملکرد باشند. آیا هدف بهبود عملکرد خودرو، کاهش مصرف سوخت، زیبایی بیشتر خودرو یا موارد دیگری است؟ پس از تعیین هدف، باید مشخص شود که چه تغییراتی در خودرو باید ایجاد شود. این تغییرات میتواند شامل تغییراتی در بخشهای مختلف خودرو مانند موتور، گیربکس، سیستم تعلیق، سیستم اگزوز، سیستم ترمز، ظاهر بدنه، سیستم صوتی و تصویری و… باشد.
البته ماهیت تعدادی از این تغییرات فقط بـه دگرگون کردن مشخصات ظاهری خودرو و اسپورت جلوه دادن شکل ظاهری آن محدود نمیشود. در عمل با انجام فعالیتهایي نظیر نصب باندهای قوی و ساب ووفرهای نیرومند، کیفیت صدا و کیفیت پخش سیستم صوتی یک خودرو تقویت شده و ارتقا می یابد. جلوپنجرههای بزرگ، معمولاً ظاهر اسپرتتر و باصلابتتری به خودرو میدهند. در برخی خودروها که جلوپنجرهشان کوچک است و یا رنگ جلوپنجره با بقیه قسمتها همخوانی ندارد، میتوان با تعویض مدل و یا رنگ آن تغییری در ظاهر خودرو ایجاد کرد. میتوان از خطوط برجسته و حجیم در طراحی سپر استفاده کرد که ظاهر خودرو را هم بزرگتر از آنچه هست نشان دهد. روشهایی که در ادامه بیان می شود با فرض ثابت ماندن حجم موتور فرضی ما می باشد.
تقویت سیستم جرقه خودرو، به میزان چشمگیری بر افزایش راندمان و قدرت پیشرانه تأثیرگذار است. در این بخش میتوان به جایگزینی بلندگوهای قوی و بیسدار بهجای بلندگوهای استاندارد خودرو، ارتقا سیستم صوتی خودرو، نصب تقویتکنندههای صدا مانند آمپلیفایر و ساب بوفر و بوم باکس اشاره کرد. چنین مواردی دست به دست هم دادهاند تا امروزه کمتر قطعهای در بدنه خودروهای تیونینگ شده ژاپنی پیدا کنید که همچنان ساده و شبیه به نمونه اولیه خود باقی مانده باشد. VIP Style نیز یکی از زیرشاخههای این سبک است که برای شخصیسازی خودروهای لوکس نظیر محصولات لکسوس، اینفینیتی و آکورا بهکاربرده میشود. از جمله معروفترین تیونرهای ژاپنی میتوان به لیبرتی واک (Liberty Walk)، بوسوزوکو (Bosozoku) و فایتینگ استار (Fighting Star) اشاره کرد که هر یک طرفداران خاص خود را دارد. در اوایل دهه 1930 میلادی، تیونرهای آمریکایی با حذف شیشه جلو و گلگیرها شروع به دستکاری در فوردهای مدل A کردند.
تیونینگ خودرو ازآن دسته کلماتی می باشد که امروزه با رشد صنعت موتوراسپرت، اسم آن را زیاد می شنوید، در این مقاله همه زوایای این موضوع را برای شما توضیح می دهیم. در نهایت، این تغییرات از تمرکز فقط بر عملکرد و ایمنی خارج میشوند و به شما اجازه میدهند تا با خودروی خود ارتباط عمیقتری برقرار کنید، به طرزی که از آن لذت ببرید و با افتخار آن را به دیگران نشان دهید. شما میتوانید در تیونینگ صندلی خودرو مانیتور هایی را در غقب صندلی های جلوی ماشین نصب کنید تا سرنشینان بتوانند از سیستم تصویری ماشین استفاده کنند. در مقابل استفاده از لاستیک ها پهن برای استفاده در کوه و طبیعت مرسوم تر میباشد. اگر شما هم علاقه زیادی به اسپرت کردن ماشین دارید و میخواهید درب ماشین تان متفاوت از سایر ماشین ها باز و بسته شود باید این نکته را بدانید که اعمال تیونینگ درب خودرو روی همه ماشین ها امکان پذیر نیست.
در این مقاله قصد داریم به شما توضیح دهیم تیونینگ خودرو چیست و انواع تیونینگ خودرو و قیمت تیونینگ خودرو و مزایا و معایب تیونینگ خودرو در ایران شامل چه چیزهایی میشود و آیا این کار به صرفه است یا خیر. تیونینگ خودرو، هنری است که به علاقهمندان خودرو امکان میدهد وسیله نقلیه خود را به فراتر از استانداردهای کارخانهای ارتقا دهند و آن را به یک اثر منحصربهفرد تبدیل کنند. از افزایش قدرت و سرعت موتور گرفته تا تغییرات ظاهری چشمنواز، تیونینگ میتواند تمامی جنبههای خودرو را مطابق با سلیقه و نیازهای راننده شخصیسازی کند. کسانی که تصمیم به انجام تیونینگ خودرو میگیرند بدون شک هدف اصلی آنها ارتقای وضعیت فنی و عملکرد خودرو و یا حتی افزایش زیبایی آن است. زیرا در این فرایند تغییرات زیادی در ظاهر داخلی و خارجی خودرو، سیستم ترمز، سیستم تعلیق و موتور آن صورت میگیرد.
ما در این محتوا تلاش کردیم ضمن معرفی این فرایند، تمامی ابعاد آن از جمله انواع، دلایل انجام، لوازم موردنیاز، مزایا و معایب آن را به طور کامل بیان کنیم. شاید در نگاه اول خیلی از افراد تنها به مزایای این فرایند جذاب توجه کنند. اما باید دقت داشت که تیونینگ ماشین نیز در کنار مزایای خود از یک سری نکات منفی نیز برخوردار است. شناخت این معایب به شما کمک میکند تا بتوانید نسبت به شرایط ماشین خود یک تصمیم کاملاً منطقی بگیرید. اما همانگونه کـه اشاره شد، ارتفاع زدن خودرو تنها دارای معایب نیست و برخی مزایا نیز دارد کـه اگر در حالت استاندارد و از روی اصول انجام شود، می تواند حس بسیار خوبی را نیز بـه راننده تلقین کند.
از طرف دیگر هم باید هزینههای خاصی را برای سرویس و نگهداری در نظر بگیرید. شرکتهای خودروسازی دوست دارند خودروهای تولیدی را با محدودیتهای ویژهای طراحی کنند تا قابلیت اطمینان آنها حفظ شود. با تمامی این تفاسیر تصمیم گرفتهایم به مزایا و معایب تیونینگ خودرو بپردازیم تا اگر به دنبال ارتقای خودروی خود هستید با چشم بازتری این کار را انجام دهید. تیونینگ خودرو که با نام اسپرتکردن نیز شناخته میشود، علم ارتقا فنی و ظاهری خودرو است. Car Tuning، فرآیند اصلاح و افزایش عملکرد یک وسیله نقلیه از طریق تنظیم موتور و تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه آن است.
یکی از مرسوم ترین روش های تیونینگ خودرو در ایران تیونینگ شیشه ماشین میباشد. دودی کردن شیشه ها از انواع تیونینگ خودرو میباشد ه هم میتواند از تابش مستقیم نور خورشید به داخل خودرو جلوگیری کند و هم میتواند ظاهر زیبایی به ماشین تان بدهد. در موتورهای دیزلی، توربوشارژرها گشتاور بالاتر و در نتیجه قدرت بیشتری را ارائه می دهند. افزایش قدرت موتور 20 درصدی معمول است و حداکثر 50 درصد با پیکربندی حرفه ای امکان پذیر است. نصب مجدد سوپرشارژر نیز به همین ترتیب میتواند در تیونینگ موتور خودرو موثر باشد، اما بیشتر در موتورهای بنزینی استفاده می شود. کمپرسور با تامین هوای بیشتر احتراق را بهبود می بخشد و در نتیجه قدرت موتور را افزایش می دهد.
چنین رینگهایی علاوه بر زیبایی زیاد استحکام بالایی نیز دارند و باعث بهبود هندلینگ و سواری خودرو میشوند. حال که با مزایا و معایب تیونینگ خودرو آشنا شدید بهتر است بدانید ارتقای برخی بخشهای خودرو راحتتر از بخشهای دیگر است. اگر برای اولین بار میخواهید این کار را انجام دهید بهتر است کار خود را از بخشهایی همچون لاستیک، ECU، سیستم تعلیق و ترمز آغاز نمایید. در حقیقت بهتر است همیشه لاستیک را به عنوان نقطه شروع تیونینگ خود در نظر بگیرید زیرا تأثیر زیادی روی سواری دارند. همچنین تیون ECU نیز راهکاری ارزانقیمت است که بهبود قدرت پیشرانه را به همراه دارد.
لطفاً توجه داشته باشید مهمترین بخش تقویت یا تیونینگ علی الخصوص موتور خودرو، به مکانیک یا تیونر شما و تجربه ایشان بر می گردد. به همین دلیل علاوه بر کیفیت قطعات مورد استفاده، تبحر وی در جمع کردن موتور از مهمترین نکات این حوزه می باشد. بهتر است قبل از مراجعه درباره سابقه کاری فرد مورد نظر حتما تحقیق کنید. این خودرو که از سال 82 در بازار ایران قابل دسترسی بود، موجب ایجاد موج بزرگی در بحث تقویت و تجهیز ظاهری و صوتی و موتوری گشت. در اینجا شاید بد نباشد اشاره ای داشته باشیم که در آن روزگار 206 یکی از خودروهای به روز کمپانی پژو محسوب می شد که کم کم با 207 در حال جایگزینی بود. همچنین، تغییرات بصری نیز در تیونینگ خودرو انجام میشود که شامل نصب کیتهای بدنه، رینگها و لاستیکهای ورزشی و یا اعمال پوششهای خاص بر روی بدنه خودرو است که به ظاهر و استایل آن جلوه ویژهای میبخشد.
این اصلاحات در بخش فنی، منجر به افزایش توان خروجی، بهبود قدرت مانور و شتاب خودرو میشود و در بخش ظاهری، به صاحب خودرو اجازه میدهد همهچیز را از اجزای بدنه گرفته تا حتی صدای اتومبیل خود را شخصیسازی کند. کافی است نگاهی به خودروهای تیونینگشده بیندازید تا متوجه شوید که گهگاه با خودرویی کاملاً جدید روبهرو هستید که کمتر شباهتی به نمونه اولیه خود دارد. با اینکه خودروهای پرفورمنس استاندارد فاصله زیادی با پتانسیل نهایی خود ندارند اما مدلهای پایه و ارزانتر با محدودیتهای زیادی عرضه میشوند. به همین خاطر طیف وسیعی از تغییرات وجود دارد که میتوان روی خودرو اعمال کرد. از ارتقای پیشرانه گرفته تا سیستم تعلیق و ترمز، تیونینگ خودرو شاخههای مختلفی دارد. همچنین یکی از مهمترین بهبودهای خودرو به لاستیکها مربوط میشود زیرا تنها بخش در تماس با جاده هستند.
این نوع تیونینگ تقریبا برای اکثر مردم جذابیت دارد و همه با خرید ماشین شان به دنبال ارتقا این سیستم هستند. از دیگر انواع تیونینگ خودرو استفاده از چراغ های فانتزی و جذاب در ماشین میباشد به نحوی که به طور کلی فیس خودرو را تغییر دهد. شاید این سوال برای شما پیش آید که آیا استفاده از چراغ های مختلف میتواند ظاهر ماشین را تغییر دهد؟ در پاسخ باید بگوییم بله دقیقا مانند استفاده از لنز های رنگی که میتواند ظاهر فرد را به کلی عوض کند. از دیگر انواع تیونینگ خودرو برای سقف ایجاد تغییر رنگ در آن میباشد. رایج ترین تیونینگ سقف خودرو استفاده از چسب های سیاه برای ماشین های سفید و یا استفاده از رنگ های متضاد برای ماشین های رنگی میباشد. یکی از مهمترین مسائلی که برای ماشین های مسابقه ای مطرح میشود تیونینگ موتور خودرو است.
برای انتخاب نوع رینگ تان حتما از افراد کارشناس در این حوزه کمک بگیرید تا بتوانید جلوه زیبایی به ماشین تان بدهید. استفاده از رینگ های نقره ای، دودی، طلایی، سفید و مشکی مرسوم میباشد اما بر حسب نوع اسپرت کردن ماشین تان میتوانید از رینگ های رنگی نیز استفاده کنید. یکی از محبوب ترین لوازم تیونینگ خودرو سراگزوز های فانتزی میباشد که اغلب جوانان به آن ها علاقه دارند و با خرید ماشین اولین اقدامی که برای اسپرت کردن آن میکنند تیونینگ اگزوز میباشد. شما میتوانید از انواع تیونینگ خودرو برای چراغ استفاده کنید و چراغ های زنون، دودی و یا چراغ هایی با طراحی های اسپرت را امتحان کنید. اما به طور کلی تیونینگ سیستم تعلیق خودرو به سلیقه هرکسی بستگی دارد. برای تیونرها، تنظیم تعلیق بخشی جدایی ناپذیر از تجارت روزانه آنها است.
تیونینگ خودرو، به مجموعهای از تغییرات گفته میشود که با هدف بهبود عملکرد، ظاهر یا ویژگیهای دیگر خودرو انجام میشود. این تغییرات میتوانند شامل تقویت موتور، تغییر در سیستم تعلیق، بهبود سیستمهای صوتی و حتی ارتقای طراحی داخلی و خارجی باشند. در دنیای امروز، تیونینگ به یکی از جذابترین حوزهها برای علاقهمندان به خودرو تبدیل شده است. علاقهمندان به تیونینگ خودرو به دنبال این هستند که وسیله نقلیه خود را به شکلی منحصربهفرد و مطابق با سلیقه شخصی خود تغییر دهند. بهتر است بدانید که تیونینگ ماشین، هنری است که به خودروها جان تازهای میبخشد و تجربه رانندگی را به سطحی بالاتر میبرد.
در کنار این موارد باید بدانید که معمولا خودروهای تقویت شده، مشتریان کمتری دارند. در واقع گروه اندکی از رانندگان به خرید این ماشینها تمایل نشان میدهند. از این رو ممکن است در زمان فروش خودرویتان کمی با دردسر مواجه شوید. اما مهم است که همیشه این تغییرات را با دقت و توجه به قوانین و مقررات انجام دهید تا علاوه بر لذت از رانندگی، امنیت خود و دیگران را نیز تضمین کنید. در صورت هر گونه ابهام در پایان صفحه سایت هافنر کامنت بگذارید تا کارشناسان پاسخگوی شما عزیزان باشند.
بعداً، نوبت به ایتالیاییها و ژاپنیها رسید تا با هنر ارتقا و تنظیم پیشرانه، موتورهای تنفس طبیعی با دور بالا را معرفی کنند. به مرور زمان از جیغ لاستیک خودروهای جذاب کمپانی هوندا گرفته تا شتاب افسانهای خودروهای منحصربهفرد فراری، باعث شد تا چنین کمپانیهایی بهراحتی راه خود را به قلب عاشقان خودرو باز کنند. امروزه تیونرهای مدرن در گوشه و کنار جهان روی شانه غولهای مهندسی خودرو ایستادهاند و هرروز برگی جدید برای شیفتگان این بخش جذاب دنیای خودرو رو میکنند. Car Tuning اگرچه بهعنوان خدماتی جانبی و لوکس محسوب میشود، اما لزوماً همیشه به معنای هزینههای هنگفت نیست و بیشتر تیونرها با بودجه محدود این کار را شروع میکنند. تغییرات متوسطی نیز که با هزینه کم انجام میشود، اگر با روش صحیح صورت بگیرد، تأثیرات نسبتاً بالایی را بر عملکرد یا نمای ظاهری خودرو خواهد گذاشت.
علاوه بر این، موانع و دست اندازها می توانند به طور ناگهانی به یک مانع بزرگ تبدیل شوند و باعث آسیب به زیر ماشین و جلوبندی آن شود. شما میتوانید برای اطلاع از هزینه های نقاشی ماشین به صفحه نرخ اتحادیه نقاشی ماشین مراجعه کنید. شما میتوانید برای دریافت خدمات تیونینگ خودرو با همکارن ما در اتوصافکار تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید. برخی از تغییرات در خودرو ممکن است با قوانین راهنمایی و رانندگی مغایرت داشته باشد. قبل از انجام هرگونه تغییر در خودرو، مطمئن شوید که با قوانین مغایرت ندارد.
اگر هدف شما فقط ارتقای ظاهری خودرو باشد میتوانید با مراجعه به مراکز معتبر و کاربرد قطعات و لوازمی همچون رینگ و لاستیک، سپرهای جلو و عقب، رکابهای متفاوت، دیفیوزر و بال عقب، سر اگزوز و… را انتخاب نمایید. برای ارتقای بخش فنی نیز میبایست مواردی همچون برنامهریزی دوباره ECU با همان ریمپ کردن، استفاده از سر سیلندر و پیستونهای کاراتر و… در نظر بگیرید. افراد زیادی از ظاهر استاندارد خودروی خود خسته شدهاند و برخی نیز ترجیح میدهند بین خودروهای دیگر جلبتوجه کنند به همین خاطر راهی نمایندگی تیونرهای مختلف میشوند. تیونرها بخشهای مختلفی از خودروها را میتوانند تیونینگ کنند که از جمله آنها میتوان به چراغها، دربها، رکابها و… اشاره کرد. برخی افراد اعتقاد دارند ظاهر استاندارد خودروها زیباتر از نمونههای تیون شده است اما برخی دیگر مخالف هستند. هرچند برخی پروژههای تیونینگ خودرو وجود دارند که واقعاً فراتر از نمونه فابریک کارخانه ظاهر میشوند.
اما با این اوصاف دلایل زیادی وجود دارد کع افراد را به سمت تیونینگ ماشین سوق میدهد. به یاد داشته باشید که خودروی شما، نه تنها وسیلهی حرکت، بلکه یک پروژه شخصی است که باید با دقت و احتیاط مدیریت شود. طهران موتور یکی از مجموعههای حرفهای در زمینه تیونینگ خودرو است و قادر به ارائه خدمات تیونینگ برای انواع خودرو میباشد. از تیونینگ ظاهری ساده همچون نصب سر اگزوز افترمارکتی گرفته تا نصب کاپوت، چراغ، گلگیر و… را میتوان جزو تغییرات طراحی و ظاهری دانست. اما بخش مهمتر تیونینگ به قوای محرکه ارتباط دارد که در این بخش شاهد بهبود چشمگیر پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و… خواهید بود. معمولاً تیونرهای حرفهای در هر دو بخش فعالیت دارند هرچند عمده تمرکز خود را روی افزایش قدرت و شتاب خودروها میگذارند.
همچنین بـه این نکته هم اشاره شد کـه پیش از تغییر مشخصات ظاهری خودروها، افزایش توان فنی آنها بود کـه مورد توجه خودرو دوستان قرار گرفت و انجام دادنش بین آنها رواج یافت. در آن زمان بیش ازآن که تغییر شکل ظاهری خودروها یا بـه اصطلاح تیونینگ بدنهي آنها باب شود، تغییر در توان موتور و مشخصات فنی خودروها بود کـه گسترش یافت. NOS یکی از روشهای پرکاربرد در تیونینگ خودرو است که با تزریق ترکیب نیتروژن اکساید به محفظه احتراق، توان موتور را بهشدت افزایش میدهد. نیتروژن اکساید بهدلیل تجزیه در دماهای بالا، اکسیژن بیشتری آزاد میکند که منجر به احتراق قویتر میشود. این سیستم بهویژه در خودروهای مسابقهای استفاده میشود که برای مدتزمان کوتاه به شتاب و توان بسیار بالا نیاز دارند.
این اغلب توسط یک برنامه تلفن هوشمند یا کنترل از راه دور انجام می شود. با تنظیم تعلیق بادی، پایین آمدن شدید اما همچنین افزایش امکان پذیر است. بنابراین، سیستم تعلیق سواری هوا، معایب خودروهای پایین را از بین می برد. ماشین خوب و کم رانده می شود و سیستم تعلیق فقط در صورت لزوم ارتفاع آن افزایش می یابد. سیستمهای تعلیق بادی نیز اخیراً در بین تیونرها در آلمان محبوبیت پیدا کردهاند - همچنین به این دلیل که بسیاری از اتومبیلهای دارای ماژولهای تعلیق بادی مانند روی ابرها رانندگی میکنند.
در واقع هنگامیکه از تیونینگ یک خودرو صحبت می کنیم منظور اصلی تغییر ظاهر، تقویت موتور و مشخصات فنی یا ایجاد تغییرات مهم در سایر بخشهاي آن خودرو اسـت. بـه گونهاي کـه در پایان کار خودروی مورد نظر بـه خودروی جدیدی تبدیل می شود. سر و صدا و ارتعاشات را در آنجا کم می کند و تضمین می کند که هر دو به کمترین میزان ممکن به بدن منتقل می شوند. مخصوصاً برای خودروهای اسپرت با سیستم تعلیق پایین، پایه استارت بهتری نسبت به موارد نصب شده در کارخانه توصیه میشود. آنها معمولاً از آلومینیوم با مقاومت بالا (یونیبال) ساخته می شوند و می توان آنها را به صورت جداگانه با استفاده از تنظیمات مختلف با خودرو تنظیم کرد.
این نوع تیونینگ خودرو شامل بازسازی خودروهای کلاسیک، تعمیر خودروهای دست دوم، یا تغییرات جزیی و کوچک در خودروهای کنونی است. تیونینگ ظاهری خودرو برای شخصیسازی و بهبود استایل و ظاهر خودرو استفاده میشود. این تغییرات میتوانند از تغییرات ساده مانند تعویض یک قسمت کوچک تا تغییرات جامع و گسترده بر روی بدنه و استایل کلی خودرو باشد. با وجود این مواردی که گفته شد باید تلاش کرد تا تیونینگ خودرو را در شرایطی کاملاً قانونی و امن انجام داد. زیرا بیتوجهی به این نکته و انجام تغییرات اشتباه و غیرقانونی میتواند سبب مشکلات قانونی و ایمنی شود. برای خرید لوازم تیونینگ و یا خرید لوازم یدکی جک و سایر خودروها میتوانید به کمک بخش محصولات سایت دیاکوشاپ اقدام کنید.
ما با بهرهگیری از تیمی حرفهای از متخصصان و علاقهمندان به خودروهای اسپرت و لوکس، خدماتی در سطح استانداردهای جهانی ارائه میدهیم. در سهیل تیونینگ، با استفاده از جدیدترین فناوریها و تجهیزات پیشرفته، توان و عملکرد خودروهای شما را به بالاترین سطح ممکن میرسانیم و تجربهای متفاوت از رانندگی را برای شما به ارمغان میآوریم. تراتل یا دریچه گاز یکی از اجزای مهم سیستم سوخترسانی خودرو است که وظیفه کنترل میزان هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد. با تغییر قطر دهانه تراتل، میتوان میزان هوای ورودی را تنظیم کرد و در نتیجه، قدرت موتور را کنترل نمود. در خودروهای تیونینگ، از تراتلهای بزرگتر یا چندگانه (ITBs) استفاده میشود تا جریان هوای ورودی به موتور افزایش یابد.
موتور TU5 یکی از پرطرفدارترین موتورهای داخل کشور است که برای این موتور لوازم افتر مارکت فراوانی تهیه شده است. گفتنی است برپایی نمایشگاههای نامنظم تیونینگ در آن زمان و نفوذ اینترنت و ایجاد کلاس 206 در مسابقات اتوموبیلرانی در شناخته شدن این حوزه پر سود بی تاثیر نبوده است.
یکی از این دلایل بهبود وضعیت ظاهری ماشین و داشتن یک ماشین زیباتر است. از طرف دیگر طیف زیادی از افراد به دنبال ارتقای میزان قدرت ماشین و در ادامه افزایش سرعت آن هستند. جالب است بدانید برخی افراد به دلیل سازگار کردن خودروی خود با محیط موجود مثل حضور در مسابقههای ورزشی دست به تیونینگ میزنند. بـه این معنی کـه شـما حتی پس از پایان یافتن مراحل تیونینگ یک خودرو و سوار شدن بر آن بعنوان یک محصول جدید نیز باید همان جوانب احتیاطی کـه پیش از آغاز عملیات تیونینگ خودرو رعایت می کردید را رعایت کنید. در هرحال اگر مایل بـه تغییر شکل ظاهری و باطنی خودروی خود هستید، میتوانید با رعایت اصول اینکار بـه هدف اصلی خود دست یابید. جامعه تیونینگ در آلمان در حال رشد است، تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه های تیونینگ در حال افزایش است.
البته اکثر طرفداران تیونینگ خودرو از پذیرش این موضوع خوشحال هستند و این معایبی که ذکر کردیم برای آن ها چالش دشواری نیست. این هزینهها شامل خرید قطعات، هزینه نصب و در صورت نیاز، هزینه تعمیر و نگهداری مداوم هست. همچنین، استفاده از سوخت با کیفیت بالاتر نیز ممکن است به هزینهها اضافه کند. همچنین، طراحی جذاب و خشن کیا سراتو آن را به گزینهای مناسب برای شرکت در مسابقات اتومبیلرانی تبدیل میکند. به علاوه، با تیونینگ این خودرو، میتوان ویژگیهای آن را به طور قابلتوجهی ارتقاء داد و آن را برای رقابت با بزرگترین نامها در دنیای اتومبیلرانی آماده کرد. درست است که تغییرات ظاهری در نمای خودرو، ظاهر ماشین را اسپرتتر و جالب انگیزتر میکند؛اما تغییرات فنی، حس رانندگی بهتر و هیجانانگیزتری میدهند.
این خودرو که نسخه پژو 206 محسوب میشود، به دلیل ویژگیهای مناسبی که دارد، گزینهای ایدهآل برای تیونینگ به شمار میرود. این خودرو از میان محصولات ایرانی به دلیل داشتن امنیت و سرعت قابل قبول، جذابیت خاصی برای علاقهمندان به تیونینگ دارد. همچنین، پژو 207 صندوقدار اتومات را میتوان یکی از بهترین انتخابها برای سفرهای طولانی در نظر گرفت. بهطورکلی تیونینگ خودرو، بخشهای تیونینگ ظاهری، آیرودینامیک و فنی خودرو را شامل میشود. سبک اروپایی تیونینگ با چرخهای نسبتا کوچک، بدنه تکرنگ و کاهش زیاد ارتفاع خودرو شناخته میشود.
بهترین تیونر در ارومیه