معماری در شعر حافظ / امیررضا پوررضایی

من محمد تابناک، دانشجوی رشته ی حسابداری از شهر خورموج (واقع در استان بوشهر) هستم و به علت علاقه ی بسیار زیاد به اشعار ایرج میرزا اومدم و یه وبلاگ درست کردم که بسیاری از اشعار ایرج میرزا رو در اون گنجوندم. مگر من تاريخنگار دربار شعرم كه بگويم هر 10 سال چه اتفاقي افتاده! بگو هرگز چیزی برای ما اتفاق نمیافتد مگر آنچه را خدا مقدر کرده باشد. جامعه ایی نمی تواند در وضع طبیعی قرار بگیرد مگر جایگاه طبیعی زن و آزادی و توانایی را به او باز گرداند، زن که نیمی از جامعه را تشکیل می دهد.

او توضیح داد: اين اتفاق از جانب كساني ميافتد كه خودشان بايد جلوي آن را بگيرند. افرادي كه خودشان را خوب نميشناسند مرددند كه آيا ما شاعر خوبي هستيم يا خير؟ و دنبال اين هستند كه ديگران اين حرفها را به آنها بگويند و يا خودشان بگويند؟ او، با بيان اين كه عدهاي سازماندهي شده دنبال ايجاد موقعيت هستند، گفت: اشتباه آنها هم همين است كه در ادبيات ساختار و قدرت ادبيات معطوف به خود شعر و اثر ادبي است. كرمپور قايل به هيچ گونه دههبندي در شعر نيست همانگونه كه كتابي با عنوان “دهه 75 تا 85” كه حاصل مصاحبهها و آثار او در اين سالها است را آماده چاپ دارد.

او در سال 83 کتاب “صادره از آبادان” را با همكاري نشر نگیما به صورت تركيب شعر و عكس يا همان فتوشعر چاپ كرد. شهرستان ادب: همزمان با سالروز میلاد نبی مکرم اسلام و پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) به خوانش شعر شاعر شهیر آلمان در ستایش پیامبر اسلام و دین اسلام میپردازیم. ما با اين فهم از اوبژكتيو از 50 سال پيش كه نيما مطرح ميكند فاصله داريم و الزامي وجود ندارد كه در چارچوب تعاريف 50 سال پيش اين مفاهيم، تكليف امسال را مشخص كنيم. وي در این زمینه بیان کرد: ما زماني درباره دهه 70 بحث كرديم كه به سالهاي 78 و 79 رسيده بوديم ولي به سال 85 نرسيده بوديم كه عدهاي بحث بررسي نيمه اول دهه 80 را راه انداختند اين غلط است.

من عدم مسؤوليتپذيري را در ديالوگ شاعران مطرح كشور نميبينيم وقتي آقاي حافظ موسوي بحث اوبژكتيو نيما را مطرح ميكند صورت مساله آن را خيلي غلط مطرح ميكند. آقاي شمس لنگرودي در مطبوعات هم به اين صورت. وي يادآور شد: در اين فضای غيرگفتمانی آقاي حافظ موسوي چيزهايي ميگويد كه هيچ مسؤوليتي براي او ندارد. گُرد آفرید دختر یکی از جنگجویان ایران زمین است که در شاهنامه چنین آمده است که آنگاه سهراب دلاوری گُرد آفرید را می بیند در تعجب و حیرت فرو می رود که آیا او مرد است یا زن؟ کاش زمان آبشخور ما ، از چه رود پی سرو پایی یست !

ما در حال حاضر كه يك طرف قضيه هستيم انگيزه گفتوگو را نداريم. بحث اين است كه فضاي امروز شعر غيرگفتماني است؛ هر 2 طرف بايد به يك اندازه انگيزه گفتوگو را داشته باشند. شاعر واقعي را ميتوان فقط با شعر ترساند و به عنوان طرف گفتوگو گرفت. این گونه ساختارشکنی جسورانه، در رویکردهای زبانی اتفاقی شگفت در شعر معاصر محسوب میشود. متن دوست خوب از جملات زیبا در وصف دوست و رفیق است و بسیار پرمخاطب است و اگر شما مایل هستید متنی زیبا و جالب برای دوست خود صمیم خود بفرستید این جملات را می توانید انتخاب کنید.

ولي در اين دهه كتاب خوب چاپ شده و شعرهاي خوبي داشتهايم. اما اينها ما را ملزم نميكند كه بگوييم شعر دهه 80 یا بگوييم كتاب يا شعري خوب هستند. برای مشاهده مطلب شعر در مورد تسلیت مرگ جوان بر روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید. بیشتر شاعران در زمینه مظاهر طبیعت و فصول مختلف سال اشعاری را سروده اند که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مبحث آشنایی زدایی یا هنجار گریزی معنایی(مخالف خوانی) در اشعار سبک هندی، بخصوص بیدل دهلوی ، به دو صورت مطرح گردیده است، یعنی این شعرا به تحسین و ستایش از آن چیزی می پردازند که در عرف و هنجار ادبی، به نکوهش آن چیز پرداخته شده و بر عکس به نکوهش آن چیزی می پردازند که در عرف و هنجار ادبی، آن چیز مورد ستایش واقع گردیده است.(توحیدیان و نصرتی،1391: 60). در كتب بديعي فارسي از آرايه اي به نام«تغاير» نام برده اند و منظور از صنعت و آرايه ی «تغاير يا مغايره»(تحسين ما يُستَقبَح)و(تقبيح ما يُستَحسَن)، آن است كه متكلم بر وجه لطيفي مدح كند، آنچه را كه نزد عموم نكوهيده است و قدح كند آنچه را كه در نزد ديگران ستوده است.(شمس العلماي گَرَكاني،1377: 154). بیدل، در پرداختن به آشنایی زدایی و هنجار گریزی(مخالف خوانی)، پیرو اکثر شعرای سبک هندی ، بخصوص صائب تبریزی به شمار می آید.

به این صورت که ما از هیچکدام از الگوهای متداول برای شروع استفاده نکنیم. در این صورت میتوانید جملاتی انتخاب کنید که کاملا با موضوع سخنرانی شما هماهنگ و مرتبط باشند. هی بگردم دخترم را ، دختر با غیرتم ، هم میهن کردم ! با توام من ، ای دختر جان ! و او با فانوسش به درون وزید. هر چند در این مقال مجال اندکی برای وصف زن کرد است شمه ای از آن نه آنگونه که شایسته و بایسته مقام زن است به تبیین و تشریح پاره ای از زوایای شخصیتی زن می پردازد.

وِلوِله برپا می کرد… بعد از یوسف حاجب خاص میتوان به شعرای ترکی گویی مانند ادیب احمد یوکناکی خالق عتبهالحقایق، خواجه احمد یسوی خالق دیوان حکمت، علی خوارزمی خالق قصه یوسف، خواجه احمد فقیه خالق چرخنامه، شیاد حمزه، خواجه دهانی، سلطان ولد، علی خلیل اوغلو خالق یوسف و زلیخا، بایرک قوشچو اوغلو، قاضی برهان الدین، شیخ محمود شبستری، غریبی، شیخ شرف خیوهای خالق رونقالاسلام و شاه اسماعیل ختایی اشاره کرد. اما چاپ نسخهٔ مذکور، که در ترتیب و تدوین آن جمعی از دانشمندان کشور اهتمام ورزیده بودند، نزدیک به پایان ردیف دال رسیده بود که نائبالسلطنه جهان را وداع نمود و دیوان غزل بیدل ناتمام ماند.

وي قرار است براي اولين بار دفتر شعر “بيماري” و دفتر شعر “ذكر” ر ا به چاپ برساند. در اين دهه تلاش براي مرجعيت ديده شد كه باز هم ممكن نيست كسي يك شبه مرجع شعر شود. او تاكيد كرد: من در دهه 80 نسلي نميبينيم بلكه آدمهاي فعالي را ميبينيم كه فعاليتهايشان برجسته شد و بايد درباره شعرشان قضاوت كنيم. من استفادهاي نميبينيم. من سوء استفاده را ميبينيم. حال اگر من از اين فضاي غيرگفتماني استفاده كنم و فقط خودم حرف بزنم زير سوال نميروم چون كسي نيست. چون این زندگی کردن است که بهترین های دیگر برایت میسازد.

در شعر می انجامد و تصویر های زیبای شعری را در کلیت آن به هم پیوند می دهد، همان عوامل خیال انگیزی است(خلیلی جهان تیغ،1380: 99). بر خلاف فرمالیست ها و صورتگرایان روس، عده ای هنجار شکنی را در معنا می دانند. از شدّت وحدّت قصیده ( شعر مدحی ) کاسته شده و شاعران به قوالب دیگر شعری نیز توجّه یافته بودند . در این مطلب از همدوره قصد داریم به بیوگرافی و اشعار مولانا بپردازیم. تعبیری زیبا از مولانا در بیت 6 این شعر، خواننده را به وجد میآورد. بنابراین دیدیم که زن در شعر واندیشه مولانا دارای معانی مختلفی است .

شعر انقلاب اسلامی با محتوای و درونمایهای خویش شناخته میشود. یادگار آن شهید ، آن پهلوان با توست . به گفته اسماعیلی؛ دو مجموعه شعر «از آسمان سبز» که در زمان حیات وی و «دری به خانه خورشید» که بعد از آسمانی شدنش به ترتیب در سالهای 1364 و 1367 چاپ شد، در شمار آثاری است که از او به یادگار مانده است. این شاعر در سال 80 دفتر شعر “ولد زن” را با اين مطلع كه «هيچ كس نميتواند ثابت كند كه تو ولد زن هستي زيرا ولد زن هستي» با همكاري نشر لاجورد منتشر كرد. اگر به تازگی از شغلتان اخراج شدید، در کنکور رتبه خوبی را کسب نکردید، اگر با همسر خود دچار مشکل شدید، اگر بدهیهایتان زیاد شد و …

اين استراتژي و سازماندهي هم­فكرها در دهه 80 بيشتر ديده شد. با این حال به نظر می رسد که این اثر در دوران صفوی خلق شده و بعداً در یک کتاب خوشنویسی کامل جای داده شده است. گویی که ازنظر بیدل خاک آدمی را با آب دیده تبدیل به گل نمودند و انسان را ساختند به همین جهت این آب نمیتواند در وجود انسان همیشگی و جاوید بماند و با هر بهانهای میخواهد که از قفس دل رها شود و آزاد زندگی نماید و به دریای حقیقت بپیوندد.

بیدل حضرت محمّد (ص)را انسان کامل می­داند و به نظر او، هدف از آفرینش وجود پیامبر اکرم (ص) بوده است. تو دریای منی ، من ماهی تو / جدا از تو نباید زنده باشم . اينها چيزهاي باريكتر از مويي هستند كه من آنها را ميبينم؛ هر كسي روانشناسي اجتماعي خود را تا اين حد نزديك نميكند. امیدواریم از این شعرهای زیبای رفیق لذت ببرید. شاعر پس از گذشتن از عرفان، دانش، مذهب و عشق به زن و چراغ لذت می رسد.

۲- برای فهرست مفصلی از این توصیف ها، رك. و چه تقابل و ترادفی بین این دو واژه بوجود می آورد؟ بین حافظ و معماران یک مفهوم مشترک بسیار پراهمیت وجود دارد که باعث میشود پژوهش در این حوزه اهمیت بیشتری پیدا کند. تو گلی معطر از بهشت خدایی که گلخانه دلم از عطرتو سرشار است، از تبار فاطمه اي وگویی وجود تو رابا مهر فاطمه سرشته اند پس همیشه دعایم کن چراکه دعایت سرمایه فردای من است. همیشه بدنبال اشخاصی هستید که قابل اطمینان باشند.

شاعر شجاعت و شهامت زن را تا حد مبالغه بالا می برد که تاری از گیسوی زن می تواند صدها چون سهراب را به کمند خود اسیر کند . در ادامه با لحنی فاخر و حماسی جنس دختر را خطاب قرار می دهد که با دلیری و شهامت حتی در صحنه های جنگ و نبرد حاضر می شود . حضور او در چنین صحنه هایی قدمت دیرینه دارد و شاعر گریزی به داستان نبرد سهراب و گُرد آفرید می زند .

دیدگاهتان را بنویسید