فناوری هستهای – ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد

حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف توسعه بهرهوری از فنآوری نوین اطلاعات و ارتباطات با بکارگیری آخرین تحولات در سازمان دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد و در این عرصه نقش مؤثری در افزایش بهرهوری درونسازمانی، کاهش هزینهها، بهبود کیفیت خدمات و افزایش رضایتمندی دانشجویان و اساتید دانشگاه در دانشگاه، را به همراه داشته است. ما ممکن است اطلاعات شما از جمله معیارهای تعامل شما با تبلیغات ما (در صورت وجود)، را با توجه به دستورالعمل شرکای تبلیغاتی خود برای تهیه گزارش برای شرکای تبلیغاتیمان، با شرکتهای منتسب سومشخص گردآوری و به اشتراک بگذاریم. متخصصان علوم رایانه معطوف به خود رایانه هستند و اینکه چگونه کار میکند در حالیکه فناوران اطلاعات به رایانه به عنوان ابزاری برای حل مسائل نگاه میکنند. از اينرو بسياري از کشورها جهت عموميت بخشيدن به استفاده از فناوري اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلاني زدهاند که آموزش آکادميک فناوري اطلاعات يکي از اين موارد است. با توجه به رویکرد مناسب ریاست محترم واحد جناب آقای دکتر لاریجانی به زیرساخت های این بخش و با بکارگیری کارشناسان مجرب رایانه در این حوزه به موفقیت های زیادی دست یافته است. از آن پس تاکنون رشته IT در مقاطع تحصیلی مختلف و توسط دانشگاه دولتی و غیردولتی به متقاضیان یادگیری این علم آموزش داده می شود و علی رغم نوپایی خود از طرفداران قابل توجهی برخوردار است.

رشته فناوري اطلاعات در دوره کارشناسي ارشد ضمن تکميل مديريت پروژه به ارايه راهحلهاي مناسب براي مسايل پيچيده سازماني ميپردازد.رشته مهندسی فناوری اطلاعات، زیرمجموعه گروه فنی در دانشگاه محسوب می شود. به گونه ای که رشته مهندسی فناوری اطلاعات در پایه لیسانس به طور هم زمان در سه دانشگاه علم و صنعت، امیرکبیر و شیراز تدریس شد. این مرکز با یکپارچهسازی سیستمهای رایانه از طریق شبکه داخلی کابلی و بی سیم و انتقال دادهها بین بخشها سبب سهولت در دسترسی به اطلاعات دانشجویان و انجام عملیات بخش آموزش دانشگاه، ثبتنام، حذف و اضافه، امتحانات و همچنین کاهش اتلاف وقت، دقت و سرعت در انجام امور دراین دانشگاه شدهاست. انسانها از زمان سامریان ساکن بین النهرین که ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح خط را ابداع کردند تاکنون در حال ذخیره، بازیابی، تغییر و ارتباط اطلاعات بودهاند اما اصطلاح فناوری اطلاعات به معنای مدرن خود اولین بار در سال ۱۹۵۸ در مقالهای پدیدار شد که در نشریهیHarvard Business Review منتشر شده بود. فناوران اطلاعات نرمافزارهای کاربردی تولید میکنند اما سبک برنامهنویسی متفاوت از علوم رایانه است. ریاضیدان و فیلسوف معاصر شوروی، علم ریاضی کاربرد فراوانی درسایر دانش ها، صنعت و درهمه زمینه های مربوط به زندگی بشری دارد این رشته درحال حاضر از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی دانشجو می پذیرد اما دکتر جلالی معتقداست که رشته IT باید از بین داوطلبان هر ۵ گروه آزمایشی دانشجو بپذیرد و آزمون این رشته باید به صورت نیمه متمرکز برگزار گردد تا علاقه مندترین و مستعد ترین داوطلبان وارد این رشته گردند .

دکتر جلالی، در مورد نیاز فعلی بازار کار ایران در زمینه IT چنین اظهار می کند: در حال حاضر بازار کار ایران، بیش از هر چیز به تکنسین فناوری اطلاعات نیاز دارد که این امر مستلزم تحصیل در پایه کاردانی است، زیرا امروزه بسیاری از مراکز نظیر مدارس، بانک ها و غیره به سیستم کامپیوتر مجهز هستند و به افرادی نیازمندند که قادر به نگهداری و پشتیبانی از آن ها باشد و این اقدام نه به مهندس احتیاج دارد و نه فرد دیپلمه توانایی انجام این کار را دارد.لذا با توجه به رشد فناوری اطلاعات در کشور، زمانی به مهندس IT احتیاج خواهیم داشت که برنامه های وسیع و مدیریتی در این حوزه داشته باشیم و IT تا لایه های عمقی جامعه نیز پیش رفته باشد.در حال حاضر وزارت بازرگانی در پی آن است که سیستم تجارت ایران را مثل کشورهای پیشرفته، الکترونیکی کند. هنگامی که برای یک سند از سوی قانونگذار ضمانت اجرا در نظر گرفته میشود تلویحا تاکید بر الزام آور بودن آن دارد. مطالعه، طراحی، ساخت و راه اندازی و نگهداری سیستم های سخت افزاری و نرم افزاریجمع آوری، سازماندهی، طبقه بندی و انتقال اطلاعاتهسته اصلی رشته آی تی، مهندسی کامپیوتر به ویژه گرایش نرم افزار می باشد.تفاوت رشته نرم افزاری با فناوری اطلاعاتبه طور کلی ارتباط میان فناوری اطلاعات و نرم افزار مانند رابطه پزشک متخصص و دکتر داروساز است، به این مفهوم که پزشک صرفا به تجویز دارو و داروساز به ساخت دارو می پردازد.کوپایی، استاد دانشگاه در مورد تفاوت های میان نرم افزار و فناوری اطلاعات می گوید: مهندسی نرم افزار به صورت ریشه ای و بنیادین ضمن استفاده از پایه ریاضی و با عمق قابل توجه موضوعات را مورد توجه قرار می دهد، در حالی که مهندسی فناوری اطلاعات بیشتر جنبه های تکنولوژیک و کاربردی نرم افزار را بررسی می کند.وی می افزاید: مهندس نرم افزار به ارایه راه حل برای حل مسایل پیچیده سازمانی می پردازد، در حالی که مهندس IT پیاده سازی راه حل ها با استفاده از تکنیک را بر عهده می گیرد.توانمندی ها و ویژگی های لازم برای موفقیت در رشته مهندسی فناوری اطلاعاتیبا توجه به ماهیت میان رشته ای مهندسی فناوری اطلاعات ، دانشجوی این رشته لازم است که به دو مبحث علوم مدیریت و کامپیوترعلاقه مند باشد .

یک کابینت نگهداری پروندهها یک سیستم اطلاعات در شکل ابتدایی است. فناوری اطلاعات پیشزمینه کمعمقتری میخواهد که از این طریق امکان انتقال دانشجویان به رشته فناوری اطلاعات از دیگر رشتههای اصلی را امکانپذیر میسازد. به بیانی دیگر علاوه بر تجهیزات شبکه داخلی و امکانات اینترنتی که این دفتر را به مرکز تهران متصل و امکان مخابره و یا دریافت اخبار را فراهم می سازد، کلیه تجهیزات مخابراتی، دوربین های دیجیتالی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری دیگر نیز شامل زیرساخت های این فن آوری می شوند. نرم افزارهای متخصصان علوم رایانه شامل برنامههای بزرگتر است که به شکل سنتی نوشته میشوند و تمرکز بر معماری نرمافزار و موضوعات الگوریتمی است. به این مفهوم که رشته ای خالص نیست و از تلفیق رشته هایی نظیر مدیریت، مهندسی صنایع، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر به ویژه نرم افزار به وجود آمده است.بر اساس این گزارش رشته فناوری اطلاعات در دوره کاردانی بیشتر به ارایه کردن مسایل مربوط به وب می پردازد. پروژه فناوری اطلاعات عموماً شامل کنار هم قراردادن اجزاء در محیط برنامهنویسی سطح بالا و ایجاد رابط کاربر برای کار با آن اجزاست. برای مثال، تبدیل ایدههای ذهنی به یک نمونه عملی، ممکن است عملی نباشد، نمونهها ممکن است قابلیت تولید انبوه را نداشته باشند و یا «ایده / نمونه»، از قبل در بازار وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید