فلسفه زندگی – فلسفه زندگی

و در اين مقام است كه انسانها با كمي توجه به رشحاتي از مفهوم خدا بودن و بنده پروري پي مي برند . در ازدواج فرد سالها تمرين مي كند كه رابطه محبت آميز را چگونه حفظ كند و آنرا در حد عالي نگه دارد و اين تلاش خود بخود تغييرات عميقي را در افراد بوجود مي آورد ، وقتي فرد عادت كند سالها به خوبي صحبت كند ، اهل عطوفت و گذشت باشد ، رفتار مهرباني داشته باشد ، اهل خير و انفاق باشد و آنقدر روحش بزرگ شود كه ديگري را برخود مقدم بشمارد يا حداقل به اندازه خودش به او اهميت دهد ، مطمئناً بعد از گذشت چندين سال ، خواهيد گفت اين فرد بافرد قبل از ازدواج خيلي فرق كرده و خيلي بهتر شده است .

او گفت: همواره اروس با آفرودیت (خدای زیبایی) موجود است و چون دو آفرودیت هست پس دو اروس وجود دارد؛ آفرودیت آسمانی و آفرودیت زمینی و خدای عشق آسمانی و خدای عشق زمینی! حتی تا زمان خلافت خلیفۀ دوم نیز این نوع ازدواج مرسوم بود؛ اما خلیفۀ دوم در زمان خلافتش پس از یک ماجرا، این نوع ازدواج را حرام اعلام کرد و حتی تهدید کرد که هر کس پس از شنیدن این حکم مرتکب چنین ازدواجی شود، سنگسار میشود. بله، عرض میکنم. ببینید ما با یک سامان دادنی در وضعیت موجود میتوانیم در تولید علم کوشاتر و بهتر و پویاتر باشیم، ولی اینکه بخواهیم نتیجهی این کار این شود که بگوییم ضعفهایی وجود دارد و تولید علم کمرنگ است، پس حذف کنیم، من این نتیجه را نمیپسندم، به جهت اینکه سالیانی هست که بالأخره این تجربه در حوزهی علمیه به دست آمده که در سابق نبود.

در ازدواج بدليل اينكه افراد با واقعيتهاي زندگي بيشتر مرتبط مي شوند و مسئوليت هاي بيشتري را بر عهده مي گيرند ، لذا جسم و ذهن هر دو براي بهبود و رفاه زندگي تلاش بيشتري را مي كنند و نتيجتاً فرد از لحاظ فردي از حالت نياز و وابستگي به سوي استقلال و خودكفايي گام بر مي دارد و از لحاظ اجتماعي فرد كم كم از يك وجود مصرف كننده به وجود توليد كننده يا خدمات دهنده در اجتماع تبديل مي شود .

لذا ترویج مهدویت و انتظار می تواند موتور پیشرو در رسیدن به اهداف بیانیه گام دوم انقلاب به ویژه معنویت و اخلاق و حاکمیت آن بر ازدواج ها و روابط زوجین باشد. از مباحث مهم در سبک زندگی منتظرانه، هدف گذاری برای ازدواج است، وقتی قرار است خانواده تشکیل و زندگی مشترک آغاز شود، تعیین هدف مشترک مهم است، اما بعضاً دیده می شود که هدف خاصی در ازدواج ها دنبال نمی شود مگر تامین برخی غرایز که این روند چالش های بسیاری را بر خانواده های نوپا تحمیل می کند.

مهمترين نيازى كه بر اثر ازدواج تأمين مىشود، نياز به آرامش و احساس امنيت و آسودگى است اين نياز كه در سرشت آدمى ريشه دارد، چنان مهم است كه خداوند در بيان فلسفه ازدواج مىفرمايد: «از آيات و نشانههاى خداوند اين است كه براى شما از جنس خودتان همسرانى قرار داديم تا در كنار آنان آ رامش يابيد.»2 بنابراين، همسر موجب آرامش و امنيت خاطر و محيط خانه وسيله آرامش روحى زن و مرد قرار داده شده است.

اما اگر فرهنگ مهدویت وارد بحث خانواده و ازدواج شود هدفگذاری آرمانی و مقدس را برای آن تعریف می کند، چراکه در سبک زندگی منتظرانه و مهدوی، فلسفه ازدواج و تشکیل خانواده برای آن است که زوجین برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) کنار یکدیگر قرار بگیرند. اگر هدف آرمانی در ازدواج و انتخاب همسر را زمینه سازی ظهور لحاظ کنیم آنگاه به دلیل پشتوانه های مهدوی و منتظرانه، خانواده های ما با معنویت و اخلاق پیوند می خورند.

شما مى توانید با مراجعه به کتاب خانه ، دوستان و… هنگامى كه جامعه، زن را با اندام برهنه بخواهد، طبيعى است كه روزبه روز، تقاضاى آرايش بيشتر و خودنمايى افزون تر از او دارد و هنگامى كه زن را از طريق جاذبه جنسى اش وسيله تبليغ كالاها و عاملى براى جلب جهان گردان و مانند اينها قرار دهد، در چنين جامعه اى، شخصيت زن تا حد يك عروسك يا يك كالاى بى ارزش، سقوط مى كند و ارزش هاى والاى انسانى او به كلى به دست فراموشى سپرده مى شوند و به اين ترتيب، زن، وسيله اى براى اشباع هوس هاى سركش برخى مردان آلوده و فريب كار مى شود.

ازدواج و قرار گرفتن در كنار همسرى شايسته و دلسوز اين احساس را از بين مىبرد و او را به آرامش روحى مىرساند. آیا در انسان چیزی به نام وجدان اخلاقی وجود دارد؟ در مرحله دوم، به نظرات و تفکرات اندیشمندانی می پردازیم که معتقدند، غایت جهان و انسان، گزافه و پوچ است و غایتی عقلانی، برای انسان قابل تبیین نیست. در این شبکه مفهومی، مفاهیم کاربردی از یکدیگر مستقل نیستند بلکه دارای ارتباط، انسجام و همچنین مبنای مشترک و غایت مشترک متناسب با مفاهیم پایه می باشند. با سیل بی امان ترجمه آثار و افکار مکاتب دیگر دفاع منطقی از مبانی اخلاق اسلامی اقتضا می­ کند که به طور منظم، منطقی و همه جانبه به مباحث این حوزه معرفتی پرداخته شود.

توجه به مهدویت در انتخاب همسر و ازدواج، مسیر و مقصد تشکیل خانواده را تغییر می دهد. یعنی در فرهنگ و مهندسی مهدویت و انتظار، ازدواج زمینه ساز ظهور و تحقق آن وعده موعود است؟ درست است که در عصر ظهور قرآن، وجود خدا مسلّم بوده و مخاطبهای آیات، در سرتاسر جهان مشرکانی بودند که توحید را به دوگانه پرستی آلوده کرده بودند، این از یک طرف و از طرف دیگر وجود خدا چنان روشن و بارز است که با اندک توجهی به نظام حاکم بر جهان میتوان به منشأ آن پیبرد.

مرد به زن نيازمند است و زن به مرد. ارسطو معتقد است: مرد سیاسى هم باید از دانش نظرى درباره نفس در حدود مسائلى که بیان مى کند، آگاهى داشته باشد تا با شناخت از نفس، مردم را به وسیله قوانین و ایجاد رفتارها و عادت هاى صحیح به سیرتى درست رهنمون سازد. توضیح این مطلب آن است که چنانکه پیشتر در هنگام اقتباس ملاصدرا از نظریه ی وحدت وجود ابن عربی گفته شد، این جهان هستی، به نحو علمی در علم خداوند وجود دارد (حضرت واحدیّت که مرتبه ی اسماء و صفات است) و به نحو عینی در عالم مشهود وجود دارد.

از ابن عباس نقل میکند که این آیه از آیات محکم قرآن است. مورخین درباره ابن رشد معتقدند که او داناترین افراد عالم ا سلام در زمان خود بود و در علم و کمال و فضل در اندلس همتا نداشت. متعه یا ازدواج موقت بدین معناست که زن، شخصا یا به وسیله وکیل خویش، خود را برای مدتی معلوم با مهریه تعیین شده به ازدواج مردی درآورد که در ازدواج با او مانع شرعی نداشته باشد. به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، حجتالاسلام محسن عباسی ولدی در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه درست است سن ازدواج بالا رفته، ولی به این کلیت نمیشود قبول کرد که جوانان نمیتوانند ازدواج کنند، گفت: در واقع موانعی سر راهشان است که برخی نمیخواهند آن موانع را بردارند و مطلب دیگر اینکه هر چیزی که در خصوص مدارا و آسانگیری گفته میشود ربطی به تلاش و کوشش مسئولان ندارد برنامه و وظیفه و کار مسئولان متفاوت است و باید تمام تلاششان را بکنند که ازدواج سهل و آسان شود.

فاطمه آقایی در گفتگو با خبرگزاری«حوزه» در اصفهان، با اشاره به «راهکارهای ترویج ازدواج آسان»، گفت: در تمام ادیان الهی به امر مقدس ازدواج توصیه شده است و طبق موازین دین اسلام یکی از خصوصیات ازدواج موفق انجام آن در سنی مناسب می­ باشد. فرمود: «أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَة»؛ در جریان سید الشهداء هم فرمودند به اینکه «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیح»؛ شیعه اگر در جریان کربلا یک آهی بکشد، این مثل «سبحان الله» است، ببینید که بین ماه مبارک رمضان و محرّم چه تناسبی هست! طبق آیات قرآن و روایات معصومین (علیه السلام) و روانشناسان اسلامی، این سن، اوایل جوانی و بعد از بلوغ سنی معرفی گردیده است.

بنابراین طبق قانون مسلمی که در علم اصول به اثبات رسیده باید حکم به بقاء این قانون کرد. اگر طبق بیانیه گام دوم انقلاب بخواهیم معنویت و اخلاق را در جامعه حاکم کنیم به پشتوانه ای قوی نیاز داریم که مهدویت است، چون حاکمیت معنویت و اخلاق بر سبک زندگی بدون مهدویت امکانپذیر نیست. به همین جهت، این کلمه با همین معنا در روایات پیامبر(ص) و کلمات صحابه به دفعات به کار برده شده است.

بنابر این فلسفه و علم در عین حال که میانشان ارتباطی عمیق وجود داشته و به همدیگر کمک می کنند، هم در موضوع و هم در روش با هم تفاوت دارند. حوزه ای که آوردگاه فلسفه و بحث های فلسفی است شامل جامعه، تحولات اجتماعی و کلاً چگونگی سیر تکاملی جوامع بشری میشود. همن “من”ی که خاطر آسوده اجتماع را برهم نزند و همان کسی که باید گذر زمان نشان داد که آدم هایی که در یک قالب نمی گنجیدند از اجتماع طرد می شدند و امروز همه ما تلاش می کنیم تا به فرم اجتماعی خودمان متعهد باشیم، در قرارداد جمع باشیم اگرچه در درون خود مدام در حال شنیدن صداهایی هستیم که با هم در تضاد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید