فلسفه ذهن – ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد

خلاصه بیانات آیت الله دستغیب در شرح و تفسیر خطبه شعبانیه پیامبر اکرم-صلی الله علیه و آله- در فضیلت ماه مبارک رمضان است. قم: مجمع متوسلین به آل محمد-صلی الله علیه و آله- کاشان، ۱۳۷۲، ۴۱۶ صفحه. » ( اگر بدعت ها در جامعۀ اسلامی مطرح شود، بر علماء واجب است که به مقاومت و افشای هویت بدعت گذاران برخیزند) و شگفت آور اینکه، حاکمیت به عوامل استعمارگران انگلیس و روس این فرصت را داده است که از رسانه های داخلی به رمز بقای ایران، متبلور در دو اصل فرهنگی، ملیت ایرانی و اسلام تشیع اینگونه سبعانه شبیخون زنند، غافل ازاینکه عامل اساسی قیام مردم ایران علیه دربار آلشتی، به اصطلاح پهلوی، ضدیت این خاندان ننگین با همین دو اصل فرهنگی – سیاسی بود، که مصداق این تعارض واگذاری مجمع الجزائر ایرانی بحرین به استعمار انگلیس و عوامل محلی آن، آل سعود و آل خلیفه و پیروی و تمکین پهلوی های آلشتی از امپریالیزم فرهنگی در تعارض با مکتب اسلام جعفری بوده است و دانشکده الهیات بمنظور تبلیغ برای رجحان معقول مبتنی بر فلسفه (و در نهایت وحدت وجود) بر منقول از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار (علیهم السلام) ایجاد شد.

آیا این شهر فقط فرض است یا امری برای بیان حقیقتی در رساله جمهوری؟ تفاوت دیگر در این است که افلاطون فضیلت را صرفاً واحد مى دانست، که آن هم فقط براى عده اى خاص قابل حصول بود. نظرتان در مورد حکیم، حکمتدان و معلم حکمت چیست؟ سهروردی به این مطلب خیلی توجه کرده است، میگوید فرق بین دو نوع حکمت که یکی نوع حکمت بحثی باشد و دیگری حکمت ذوقی و کشف شهودی، «رمز» است. ماه رمضان ماه درگذشتن از لذت های زودگذر است، که مؤمن اصلاً آن ها را لذت خود نمیداند، بلکه خوراک و بنزین و لوازم مرکب خویش مینگرد.

ولى اگر به کتبى که مستقیماً نظریه افلاطون را نقل کردهاند مراجعه کنیم، مىبینیم که آنچه فلاسفه اسلامى به نام «مُثُل» آن را اثبات مىکنند با آنچه مورد نظر افلاطون بوده است، با همه قرابتها و شباهتها، تفاوت زیاد دارد و حتى آنچه مثلًا شیخ اشراق طرفدار آن است با آنچه میرداماد به این نام مىخواند متفاوت است. مدیریت برند موظف است تا طی جلسات مختلف و با توجه به سیاست ها، خواسته ها و اهداف صاحبان برند، هویت خاص و منحصر به فردی را برای یک برند به وجود آورد.

کاربرد تخصصی این است که از فلسفه همان انتظاری را داشته باشیم که از علوم خاص داریم، علومی که در حل مسایل اجتماعی و در نهایت تدبیرهای لازم برای پیش برد امور مختلف کاربرد تخصصی دارند. «اسپینوزا میگوید (نامه ۶۲) اگر سنگی که به فضا پرتاب میشود دارای شعور باشد، خود را در این راهی که طی میکند آزاد و مختار خواهد دانست. وی انسانی را که در حیات معقول زندگی میکند، به انسان سوار بر کشتی تشبیه مینماید که آگاه از مسیر، مبدأ و مقصد حرکت است و هر سؤالی که از لحظه به لحظه موقعیت و جایگاهش پرسیده شود، به آن پاسخ مثبت میدهد.

همچنین کفالوس معتقد است، عدالت سودمند است نه تنها برای دهنده بلکه برای گیرنده، حالا آن گیرنده در هر وضعیت جسمی و روحی که باشد و حتی نتواند مضر بودن و سودمند بودن چیزی را برای خودش تشخیص دهد. برایان مگی یکی از سادهنویسترین فلسفهدانان است و کتاب او با عنوان «سرگذشت فلسفه» یا «داستان فلسفه» نیز کتابی با لحنی ساده و بی پیرایه است، هرچند که خیلی ابتدایی است و تنها برای قدم اول مناسب است.

در پايان تفاوت روزه اسلامي با روزه هاي طبي بيان شده است. فلسفه، خودِ خردورزی نیست ـ برای آن که دستیابی به معرفت، در صورتی که ممکن باشد، پایان فلسفه خواهد بود ـ بلکه نوعی شیدایی و شیفتگی به اندیشه است. او از یک پیشینه هوگنوتی بود و از علاقه مندان به کاتولیک نبود، او متهم به رزروکروسی بود و از این اندیشه حمایت میکرد. ارسطو چون در همه کارها اعتدال را ضروری می دانست معتقد بود که در گرد آوردن مال و اندوختن دارایی خصوصی باید اندازه ای وجود داشته باشد و استدلالش این بود که مال یا دارائی، مجموعه افزارهای لازم برای زندگی خانوادگی یا اجتماعی است؛ ولی همچنان که هرافزار برای آن که به کار آدمی بخورد باید اندازه های معین داشته باشد و بیش از اندازه بزرگ یا کوچک نباشد، فن بدست آوردن مال نیز در صورتی طبیعی و معقول است که هدفش کسب نه حداکثر، بلکه حد لازم دارایی باشد.

نویسنده نخست در باب استدلال هستیشناختی آنسلم قدیس در باب وجود خدا سخن میگوید و سپس به انتقاد کانت از این برهان میپردازد. سپس از جانبازی و فداکاری عشّاق نمونهها آورد، از جمله آخیلئوس (آشیل) که به خونخواهی پاتروکلوس هکتور را کشت و خود نیز کشته شد اما سرانجام به پاس این فداکاری در راه عشق به جزیرۀ نیکبختان روانه شد. در این رابطه مهارت دشمن شناسی، مهارت توبه و بازگشت در صورت غفلت و سقوط در مسیر لازم و ضروری است. به همسران و دخترانت و زنان مؤمنین (مکارم شیرازی، 1380:ج3، ص: 631 ) بگو: جلباب ها (روسرى هاى بلند) خود را بر خویش فرو افکنند این کار براى این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است» و اگر تاکنون خطا و کوتاهى از آنها سر زده توبه کنند “یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ”(احزاب/59 ) هدف این است که زنان مسلمان در پوشیدن حجاب سهل انگار و بىاعتنا نباشند مثل بعضى از زنان بىبندوبار که در عین داشتن حجاب آن چنان بىپروا و لااُبالى هستند که غالبا قسمت هایى از بدن هاى آنان نمایان است و همین معنى توجه افراد هرزه را به آنها جلب مىکند.و از آنجا که نزول این حکم، جمعى از زنان با ایمان را نسبت به اعمال گذشته­شان پریشان مىساخت، در پایان آیه مىافزاید: «خداوند همواره آمرزنده و مهربان است»”وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً” (هر گاه از شما تاکنون در این امر کوتاهى شده چون بر اثر جهل و نادانى بوده است خداوند شما را خواهد بخشید، توبه کنید وبه سوى اوبازگردید،ووظیفه عفت وپوشش رابه خوبى انجام دهید.(طبرسی،1380:تفسیرآیه 59 سوره احزاب) و در روایات نیز به تاثیر روانی حجاب بر زن اشاره شده است؛ امام علی (علیه السلام) در وصیت خود به امام حسن (علیه السلام) می فرمایند: “اُکْفُفْ عَلَیْهِنَّ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ بِحِجَابِکَ إِیَّاهُنَّ فَإِنَّ شِدَّةَ اَلْحِجَابِ أَبْقَى عَلَیْهِنَّ ” (نهج البلاغه،1386 / نامه 31) زنان را در پرده حجاب نگاهشان دار تا نامحرمان را ننگرند، زیرا که سخت گیری در پوشش، عامل سلامت و استواری آنان است.

همچنین در جای دیگر فرموده اند: فرشتگان الهی روز و شب برای روزه داران در ماه رمضان طلب آمرزش می کنند. ویویان و سیسیل درباره رساله ای که ویویان در دفاع از نظریه هنر برای هنر نوشته بحث می کنند. آنارخی یا همان آنارشی که ترجمه به بی- دولتی و در سطح نازلتر هرج و مرج طلبی میشود در اصل یونانی یعنی بیآرخه. یعنی راستگویی و گفتن حقیقت جزء ذات و طبیعت عدالت نیست زیرا در آرمان شهر در مواقع بسیار نادر فرماندهان میتوانند به مردمان خود دروغ و سخنان نادرست بگویند.

به عنوان مثال در یک تعریف ذات انگارانه از واژه ی ((میز))، میز عبارت است از چیزی که واجد اوصاف و خصوصیات g1، g2، g3باشد. أَن رَّءاهُ استَغنی)«۳» به درستی که انسان سرکشی میکند، همین که خود را بینیاز بپندارد. در باب فضیلت روزه ماه مبارک رمضان، علت وجوب سی روز روزه، فواید روزه، مراتب و درجات آن، نیز خصایص ماه مبارک رمضان بحث کرده و در پایان، تعدادی از دعاها و اعمال ماه مبارک رمضان را آورده است. رسول خدا در خطبه شعبانیه می فرمایند: بدبخت کسی است که از غفران الهی در این ماه بزرگ محروم بماند.

پیامبر گرامی اسلام فرموده اند خدای متعال در سراسر ماه رمضان می گوید: آیا استغفار کننده ای هست تا گناه او آمرزیده شود و به مغفرت برسد؟ اگر از فلسفه مراد مکتب فلسفی خاصی باشد در آن صورت نمیتوان شیخ اکبر را فیلسوف دانست، اما اگر مراد معنی وسیع و عقلی فلسفه باشد در آن صورت ابن العربی فیلسوفی کامل است. س. الیوت، فیلیپ لارکین و بسیاری دیگر غنا میبخشد و از این رهگذر وجه تازهای از رابطۀ میان فلسفه و ادبیات را برای خواننده روشن میکند. بدبخت واقعی کسی است که این ماه را پشت سر گذارد و گناهانش آمرزیده نشود.

امیرمؤمنان علی(ع) چه زیبا می فرماید: با پشت کردن به خودپنداری و نفس عصیانگر خود، به نفس حقیقی خود رویآور. کتاب، با استناد به آیات قرآن و روایات معصومان-علیهم السلام-، فضایل و نام های ماه مبارک رمضان را بیان کرده و به بيان وظایف روزه داران، اعمال و آداب و مستحبات این ماه پرداخته است. امام زین العابدین (علیه السلام) در دعای استقبال و ورود به ماه رمضان در صحیفه سجادیه این ماه را شهر التمحیص نامیده اند. باز امام سجاد (علیه السلام) در دعای وداع با ماه رمضان می فرمایند: درود بر تو ای همسایه ای که دلها (بر اثر عبادت و بندگی) در آن نرم و فروتن گردید و گناهان (بر اثر آمرزش و عفو خدای متعال) در آن کم شد.

دیدگاهتان را بنویسید