تکنیک های تربیت دینی فرزندان – مهکام

هدف اصلی از این ترکیب نیز داشتن درک درستی از کیفیت مکانیکی و فرایند کنترل حرکتی در دوران زندگی انسان است. آن ها هنوز نمیدانند این اعمال، رفتارهای درستی در مقابل با دیگران نیستند. با توجه به نوع فعالیتهای قابل سنجش و اندازهگیری، ارزشیابی مناسب با برنامة درسی تربیت اخلاقی، ارزشیابی مستمر از مشاهدة رفتارهای اختیاری دانشآموزان میباشد. تعداد کل واحدهای درسی این رشته در مقطع کارشناسی ۱۳۳ واحد درسی است که شامل درس های عمومی (۱۹ واحد درسی)، درس های پایه ( ۱۴ واحد درسی)، درس های نظری (۳۸ واحد درسی)، درس های عملی (۳۶ واحد درسی) و درس های اختیاری (۲۶ واحد درسی) می باشد.

اگرچه نوع این واحدها با توجه به نوع رشته و گرایش تحصیلی انتخابی متفاوت خواهد بود، اما در حالت کلی به 6 واحد درس پایه، 14 واحد درس تخصصی، 6 واحد درس انتخابی و 6 واحد پایان نامه تقسیم میشود. 4. یک روش صحیح تربیت فرزند وقت گذاشتن با آن ها می باشد. در دنياي مدرن ، درگيري والدين در کارهاي مختلف ، زياد است و معلمها وقت کافي براي تربيت فرزند را ندارند .

در مواقعي که والدين شاغل هستند و فرصت کافي براي برقراري ارتباط با کودک و درک او را ندارند ، بايد با مربيان مدرسه به صورت مداوم تعامل داشته باشند تا از طريق اين انجمن ، آموزشهاي بسيار مفيدي از جمله آموزش در زمينه تربيت کودک و نحوه برقراري ارتباط صحيح با وي ، به اولياء ارايه داده شود امروزه اکثر مدارس ، از روانشناسان به منظور آشنايي والدين با روشهاي نوين تعليم و تربيت استفاده مي کنند . ولي در گروه همسالان ناسالم ، با الگوگيري از آنها و تحت تأثيرشان ، به منظور جلب تأئيد آنها ، دست به اين عمل مي زند .

شکلی به این جهت که او درباره محتوای عمل اخلاقی چیزی نمیگوید فقط یک قاعده در قالب یک اصل بیان میکند که هرگاه عمل به لحاظ منطقی بتواند در این قالب ریخته شود اخلاقی است. 81- تحریم، 6 از پیامبر اسلام (ص) نیز روایت شده است که فرمود: کُلُّهم راع و کلکم مسئولٌ عن رعیته ( بحارالأنوار، ج72، ص38 و الاحسائی، عوالی اللئالی، ج1، ص364، ح51): همه ی شما نگاهبان و همه ی شما درباره ی آنچه زیر نظر شما است، مسئولید. این دو نظریه دیدگاه مثبتی درباره طبیعت انسان و ظرفیت و تواناییهای کودک برای رشد اخلاقی او دارند و تضادهای شدید بین طبیعت و اخلاقیات، فرد و جامعه در این دو دیدگاه کمرنگ میشود، بخصوص پیاژه که با طرز تفکر فروید آشنا بود و در بعضی جنبهها در ساختن نظریاتش تحت تأثیر او بود.

سوالات خود را مطرح کنید و به جای این که به داستان سرایی یک طرفه بپردازید، منتظر پاسخ بمانید و در مورد نوزادان، شما می توانید چهره های بچگانه و بی معنی را با هم مبادله کنید. والدين مي توانند ، در عين حضور کم در حد يکي دو ساعت ، به درستي از زمان استفاده کنند ، يعني کيفيت ارتباط مهم است . هدف از رشته تربیت بدنی، آشنایی دانشجویان با جسم انسان در حد پزشک یار است تا آنها بتوانند به عنوان یک مربی حرفه ای در زمینه مسائل ورزشی با دانش آموزان یا ورزشکاران کار کنند. هنگامی که کودک به گونهای رفتار میکند که میداند قانونی را شکسته است به طرف او بروید و به او یاد آوری کنید: بازی با سیم آباژور ممنوع!

ما نبايد به مدت زمان دقت کنيم ، بلکه بايد به کيفيت توجه شود . این نه گفتن به معنای اعمال خشونت و یا تنبیه نیست، بلکه یک روش قاطع برای کنترل رفتار کودک است. «در آموزش و پرورش نه تنها تعلیمات دینی خاص، بلکه همه برنامهها و آموزشها باید به عنوان اجزای یک مجموعه هماهنگ اسلامی، برحسب اقتضاء و گنجایش، جنبه و جهت دینی داشته باشد. به قول يکي از دانشمندان : ” هر جا مشکلي در جامعه بود ، به حتم پاي آموزش و پرورش وسط است ” يا به قول اريکسون : ” فرزندان لوس معضل جامعه اند”.

والدين بايد به صورت قطع با اين امر برخورد کنند و از فرزند خود بخواهند که در فرصت مناسب و مطلوب ، به انجام تکاليف خود بپردازند ، در غير اينصورت ، بايد از روش محروميت استفاده کنند، يعني وي را از بازي مورد علاقه يا تلويزيون محروم کنند. کودکانی که با قرآن مأنوس شده باشند از لحاظ رفتاری با دیگر کودکان تفاوتهای بسیاری دارند. از منظر دین و قرآن تربیت آنگاه، بایسته و مقبول میافتد که در راستای فطرت و کرامت (ذاتی و اکتسابی) انسان و در جهت بالا بردن و شکوفا کردن آن دو عمل کند و قرار گیرد و بر عمل و فرآیندی جز این، نام تربیت نمینهد.

برای همین انبیاء معصوم(ع) و ائمهی معصوم(ع) مقتدای انسانها میشوند .خداوند در قرآن میفرماید :«یا ایها الذین آمنو اتقوا الله و کونوا مع الصادقین». بدین لحاظ می توان چنین نتیجه گرفت که اصول، با توجه به پیش فرض های انسان شناسی و در نظر گرفتن توانایی ها و ویژگیهای انسان، او را برای دستیابی به اهداف کمک می کنند. بدین ترتیب میتوان گفت از منظر قرآن، هر جا که پای تربیت در میان باشد، آمیخته با تقدیس و بزرگداشت است، مگر آن مواردی که در حقیقت تربیتی در کار نباشد و تنها ادعا و پندار تربیت وجود داشته باشد، همچون ادعای ربوبیت فرمانروایان مستبد بر رعایا و شهروندان جامعه خویش.

بسیاری از صاحبنظران بر این عقیدهاند که یکی از ابعاد مهم و اساسی در فطرت انسان بعد مذهبی و دینی است بدین معنا که در ذات و نهاد هر انسانی، یک گرایش و میل معنوی و روحانی وجود داشته و دارد. تأثیر پست مدرنیسم بر پارادایمهای تربیت اخلاقی و ارزشی خودبخود رویکردها و روشهای تربیت اخلاقی و ارزشی را نیز متأثر ساخته است. فرآیندی است که آدمی را برای نحوه خاصی از حیات (به تعبیر علامه جعفری، حیات معقول) مهیا می­سازد (حسینی، 1379، 189). این نحوه زندگی، بر مبنای اصول، قواعد و راهبردهای از پیش تعیین شده­ای شکل می­گیرد که از طریق دین و عقاید و شریعت به آدمی عرضه شده است.

یا اَیُّهَا الَّذِینَ امَنُوا اِنْ تَتَّقُوا اللّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقانا؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر از خدا پروا دارید، برای شما وسیله ای جهت تمایز و تشخیص و جدا کردن حق از باطل قرار می دهد (انفال / 29). علاوه بر این آیه 69 عنکبوت و 99 حج نیز بر این مطلب دلالت دارند. اگر آنها ناراحت نیستند، احتمالا شما هم نباید ناراحت باشید. در تربیت فرزند پسر خود سعی کنید مادری بسیار مهربان و لطیف الاخلاق باشید .

دیدگاهتان را بنویسید