انشا درباره اخلاق خوب و بد – گام به گام

غالباً آنهایی که میگویند: «میتوان اخلاق بدون دین و خدا داشت! میگویند: از یک لحاظ، معتقدات ما به دو بخش کلی تقسیم میشود؛ یک قسم واقعیات عینی و خارجی است که وجود آنها به ما وابسته نیست. حال درباره این دو مطلب توضیحی عرض میکنیم. این دو مرحله را باید از هم جدا کرد. در اینباره نظرهای دیگری هم وجود دارد. این طرز فکر در بسیاری از مردم، حتی در بین مسلمانها وجود دارد. بنابر این می توان بسیاری از مباحث تربیتی را نسبت به اخلاق لا بشرط و بی جهت دانست بدین معنا که هر نظام اخلاقی که پذیرفته شود نظام تربیتی به حال خود برقرار باشد.

خود مشرکین هم که امیدی به کارهای بدشان نداشتند؛ پس مقصود این است که آن کارهایی را که خیال میکردند خوب است و باعث نجات آنها میشود هباء منثورا قرار دادیم. بلکه همیشه به دنبال راهی میگردند تا باعث ارتقای کیفی و کمی دوستان خود شوند. قرآن مجید در آیات و سوره های متعدد به شدت پدیده شوم نفاق و منافق را محکوم کرده و به پیروان خویش هشدار داده که خود را از این بیماری خطرناک و ایمان سوز و هستی برانداز مصون دارند. در قرآن مجید و احادیث نبوی مانند نماز و روزه بر اخلاق خوب بسیار تاكید شده است و همان طور كه متخلفین از عبادات به عذاب تهدید شدهاند به آدمهای بداخلاق نیز به شدت هشدار داده شده است.

امام علی (علیه السلام) نیز شرح صدر را ابزار ضروری مدیریت دانسته، میفرماید:«ابزار ریاست، سعه صدر است». در سيره عملى پيامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) صدها نمونه از اخلاق نيك و زيبا وجود دارد كه هر كدام نشانگر قطره اى از اقيانوس عظيم حسن خلق آن حضرت است ، همان گونه كه خداوند با تعبير « و انك لعلى خلقعظيم ؛ و همانا تو اخلاق عظيم و برجسته اى دارى » به اين مطلب اشاره فرموده است . توضیح این وضعیت متناقض مگر در پرتو پذیرش نوعی دوگانگی در وجود آدمی میسر نیست؛ یکی مرتکب عملی می شود و دیگری از آن اعلام انزجار می کند.

مگر ناظر به موارد موجود. مسأله دوم این است که رسالت پیغمبر این بود که راه صحیح پرستش را که در دین مقدس اسلام و در قرآن کریم بیان شده، به مردم تعلیم دهند و به این وسیله، ظلمتها، ابهامها و گمراهیها را از جامعه انسانی بزدایند. تربیت موظف به بیان چگونگی پیمودن راهی است که اخلاق از آغاز تا انجام نشان داده است. 1.سن مربی؛ گسترش معنای تربیت به همه ادوار زندگی از آغاز تولد به صورت مستمر تا پایان عمر.

شاید این ویژگی به صورت مستقیم به کمک شما نیاید، اما می تواند در ساخت پله های ترقی برایتان مفید باشد و باعث پیشرفتتان بشود. یکی از راه های که به راحتی میتواند دوستان شما را زیاد کند و باعث حفظ این نعمت میشود ، داشتن چهره ای گشاده و خندان و رفتار با مهر و محبت است. این بسیار زیبا است که کار ها و اهدافمان را با لبخند پیش ببریم، ممکن است در نقطه ای از زندگی صاحب قدرت باشیم، اما به این معنی نیست که باید رفتار بدی داشته و نسبت به دیگران زورگویی را در اولویت اول قرار دهیم.

رفتار اخلاقی هم لازم است؟ این موضوع هم در فرهنگ های مختلف به صور گوناگونی اعمال می شود. مختلف باشند. لذا حوزه های اخلاق هنجاری را معلوم می کنیم تا بعد از آن در تربیت وارد شویم. به عنوان مثال، فردی که از شهر کوچکی وارد شهر بزرگی شده است در مواجهه با اخلاق اجتماعی از اخلاق فردی خودش مثلا حجاب، برای همقدم شدن با اجتماع دست میکشد یا یک کاسب وقتی میبیند که همصنفهای او به اخلاق پایبند نیستند برای اینکه بتواند به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهد مجبور میشود اخلاق را کنار بگذارد. مثلا تربیت اجتماعی یا تربیت بندگی در اصول مشترک ولی در راهکار ها و.

انسان پیش از حرکت اختیاری به سمت هدف خود، به صورت اولیه و فطری دارای ویژگی ها، استعدادها، برخورداری ها، محدودیت ها و ضعف هایی است. اینها تابع سلیقه است و واقعیتی ندارد، همانطور که نمیتوان با فرمول علمی مشخص کرد که آیا انسان باید از گوجه فرنگی خوشش بیاید یا نه. اگر در میان مردم همجنس گرایی یا هر وصف دیگری ارزش اخلاقی شد بیان این مساله روان شناسی اخلاق است اگر بخواهیم انسانِ مقصد را معلوم کنیم و بدانیم که انسان اخلاقی کیست به روان شناسی نباید مراجعه شود. دانشی که در آن احکام انسان پیش از حرکت و تحول اختیاری بیان می شود انسان شناسی نام دارد.

مهندسی اخلاقی ـ تربیتی رویکردی آینده نگرانه و درجستجوی آینده اخلاقی ـ تربیتی مطلوب در میان آینده های محتمل فراروی یک انسان است. بدیهی است که این مقدار مزاح، نه تنها اثر منفی ندارد، بلکه سبب افزایش محبت و صمیمیت میان افراد می شود. زیاده روی در مزاح، نشانه جهالت، حماقت، پستی و سبب ایجاد دشمنی است. بعضی رفتارهاست که دشمنی ایجاد میکند. ابتدا انسان خیال میکند این گرایش، یک طرز فکر ساده و عامیانه است؛ ولی این مسأله در محافل فلسفی و علمی دنیا مطرح شده است که آیا اصلاً اخلاق بدون اعتقاد به خدا و دین میتواند وجود داشته باشد یا نه؟

اخلاق مجموعه اصول و ارزشهایی است که فرد با استفاده از آن اعمال و تصمیمهایش را مدیریت میکند. پرستش خدای یگانه آن چیزی است که برای همه انبیا اهمیت داشته و خدای متعال در طرح خلقت آن را در نظر گرفته و به خاطر آن انبیا را مبعوث کرده است؛ به خاطر اینکه این امر، محور سعادت انسان است. از آنجا که تربیت اخلاقی به معنی ایجاد انسان اخلاقی است لازم است پیش از ورود به مباحث آن سیمای انسان اخلاقی معلوم گردد. یک پدیده روانی داریم آن را مورد بررسی روان شناختی قرار می دهیم.

از جمله درون گرایی ـ برون گرایی؛ سازگاری ـ ستیزه جویی؛ وظیفه شناسی ـ بی مسوولیتی؛ کم هوشی ـ باهوشی؛ واقع بینی ـ خیال پردازی؛ نظم و بی نظمی در حالی که در روان شناسی اخلاق تنها ویژگی های اخلاقی بررسی می شود. با این تمثیل معلوم می شود که بایدهای تربیتی معطوف به بایدهای اخلاقی است و از این غایات کلان و عالی تربیت اخلاقی در قلمرو اخلاق بحث و بررسی می شود. اخلاق سلسله مراتبی از غایات خرد تا غایات کلان اخلاقی را جستجو می کند و تربیت سلسله مراتبی از پیش نیازهای نیل به غایات اخلاقی و راه تحصیل آنها را نشان می دهد.

4.این شناسایی به پیش بینی منجر می شود. تربیت از شدن، تغییر وحرکت سخن می گوید و نیل به این غایات یعنی سعادتمند شدن، کامل شدن و.. بر حسب نوع غایت: تربیت اخلاق بندگی، اخلاق فردی، اخلاق خانوادگی، اخلاق اجتماعی، اخلاق تمدن گرا، اخلاق صنفی و حرفه ای، اخلاق محیط زیست. بر حسب متعلق: تربیت قوه عاقله، شهویه، غضبیه. ملکه فاضله شجاعت، سخاوت، حلم، تواضع، تسلط بر نفس، صلابت و جدیت و ملکه رذیله نفاق، مکر، ریا و قساوت از این قبیل اند.

اما در جوابی که خودش می دهد نه پای همبستگی جهانی را به میان می کشد، نه از ارتش سرخ حرف می زند و نه رهبری حزب را عامل بقای این جامعه می داند. اما به محض آنکه شما امکان خردورزی و امکان تحقیق آزاد و مستقل را در جامعه برسمیت بشناسید، لاجرم امکان خطا کردن و ناحق بودن را هم باید برسمیت بشناسید. پژوهش خبری : وضعیت فعلی اخلاق در جامعه چگونه است؟ به عنوان مثال رواج سزارین و سقط های غیردرمانی، بار بیماری ها را در حال و آینده بیشتر می کند و وضع سلامت مادر و کودک را مختل می کند، بنابراین مبادرت به این امور، ولو در مواردی تناقض قانونی هم نداشته باشد، به دور از اخلاق حرفه ای است.

دیدگاهتان را بنویسید